Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny - Rozwój zabawy w wieku niemowlęcym - zabawa palcami
Blog
Rozwój zabawy w wieku niemowlęcym - zabawa palcami

Rozwój zabawy w wieku niemowlęcym - zabawa palcami

Po co dziecku zabawa?

  • Zabawa kształtuje rozwój empatii u dziecka.

  • Tworzy ona przyszłe zdolności dziecka do obdarzania uczuciami.

  • Bardzo ważna dla jego rozwoju jest wspólna zabawa z dorosłym - umożliwia aktywowanie tzw. “neuronów zwierciadlanych”.

  • Rozwój zabawy przebiega indywidualnie u każdego dziecka. Jest on ściśle uzależniony od osiągnięć w sferze motorycznej, percepcji słuchowej i wzrokowej.

 

Zabawa palcami - ćwiczenia schematów sensoryczno-motorycznych

Pierwsze działania, które możemy określić mianem zabawy, obserwowane są już w czwartym miesiącu życia. Czteromiesięczne niemowlę zdolne jest do wykonywania prostych ruchów palcami oraz wokalizacji dźwięków przybliżonych do samogłosek. Dzięki kontynuowaniu tych schematów, w późniejszych miesiącach niemowlę będzie mogło bawić się grzechotką. W tym okresie pokazywanie dziecku różnorodnych zabawek i materiałów, dostarcza nowych wrażeń, rozwijając tym samym jego wiedzę o świecie.

Pierwszy etap w rozwoju zabawy to koordynacja schematów: chwytania oraz postrzegania wzrokowego i słuchowego. Najważniejsze osiągnięcia tego okresu to intensywne poruszanie palcami oraz potrząsanie grzechotką włożoną dziecku do ręki. Na tym etapie dziecko przede wszystkim doznaje przyjemność z odczucia ruchu własnego ciała. Poprzez tego typu zabawę, czteromiesięczne niemowlę ćwiczy koordynację ręka:usta.

 

Proponowane ćwiczenia

  1. Rodzic układa w polu widzenia dziecka kilka atrakcyjnych zabawek. Następnie wkłada jedną z nich w dłonie dziecka. Ważne jest aby niemowlę podjęło zabawę samo przez około kilka minut.

  2. Rodzice przygotowują gryzaki do chłodzenia dziąseł (chłodne gryzaki napełnione wodą), obserwując przy tym czy dziecko radzi sobie z przybliżaniem zabawki do ust.

  3. Opiekun kładzie rozebrane niemowlę na przewijaku i daje mu do ręki grzechotkę. Ruchy ciała dziecka będą miały wpływ na intensywność ruchów ręki z grzechotką. Jeżeli wystąpią trudności z utrzymaniem grzechotki w dłoni, można zawiesić na nadgarstku dziecka małe dzwoneczki, które będą motywacją do podejmowania przez nie ruchu.