Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny - Co na początek? Pomoce dla dzieci zaczynających stymulację
Blog
Co na początek? Pomoce dla dzieci zaczynających stymulację

Co na początek? Pomoce dla dzieci zaczynających stymulację

 pomoce-dla-dzieci-zaczynajacych-stymulacje.jpg

 

Z poprzednich artykułów dowiedzieliście się, dlaczego warto stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia oraz jakie ćwiczenia wykonywać, by osiągnąć najlepsze rezultaty.


Dzisiaj zaprezentujemy Wam zestaw konkretnych pomocy, przyborów i zabawek dla dzieci rozpoczynających stymulację.


1. Program słuchowy: Słucham i uczę się mówić:

- Samogłoski i wykrzyknienia,

- Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,

- Słuchawki dla dziecka oraz rozdzielacz słuchawkowy, dzięki któremu rodzic będzie mógł słuchać nagrań wspólnie z dzieckiem.

Małe dziecko rozpoczyna ćwiczenie wokalizowania samogłosek już pod koniec drugiego miesiąca życia. 
Wykrzyknienia i wyrażenia dźwiękonaśladowcze pojawiają się pod koniec pierwszego roku życia. Pełnią bardzo ważną rolę w rozwoju mowy i komunikacji.
Dla wielu dzieci jeszcze przez kolejne dwa lata pozostają jedynym sposobem przekazywania znaczeń. 



Ćwiczenia powinny odbywać się codziennie przez 6 minut, czas ten może zostać podzielony na dwie sesje. Warunkiem koniecznym jest użycie słuchawek. Takie postępowanie jest uzasadnione badaniami klinicznymi.
Podczas słuchania dziecko musi być odgrodzone od innych bodźców dźwiękowych oraz mieć bezpośrednią stymulację analizatora słuchu.


2. Stymulacja rozwoju funkcji poznawczych w wieku niemowlęcym



Zestaw przeznaczony jest dla dzieci prawidłowo rozwijających się w wieku od pierwszego tygodnia do piątego miesiąca życia oraz dla dzieci wcześniaków i dzieci z deficytami rozwojowymi w wieku od pierwszego tygodnia do pierwszego roku życia.

Poziom umiejętności spostrzegania jasności, barwy, kształtu, wyodrębniania elementów z tła jest warunkiem prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych małego dziecka. W pierwszych miesiącach życia dziecko przygotowuje się do aktywnego uczenia się komunikacji językowej i pozawerbalnej. Najważniejsza jest umiejętność skupiania wzroku, wyodrębniania oczu i ust, śledzenia ich ruchu, śledzenia ruchu obrazów w pozycji leżącej i na brzuchu.

Proponowany zestaw pozwoli matce i terapeucie wczesnej interwencji prowadzić stymulację funkcji wzrokowych, uwzględniającą wyniki badań neurobiologicznych.

Osiągnięcie oczekiwanych rozwojowo etapów spostrzegania wzrokowego da niemowlęciu szansę na opanowanie umiejętności poruszania głową, utrzymywania jej w pozycji na brzuchu, a to z kolei jest warunkiem późniejszego ewoluowania chwytu, zdobywania przestrzeni i kształtowania się komunikacji.


3. Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania - samogłoski



Głównym przeznaczeniem zestawu jest stworzenie sytuacji do powtarzania, rozpoznawania i samodzielnego odczytywania samogłosek, ale może także zostać wykorzystany do treningu:

- intonacji (dla każdej z pięciu ilustracji ta sama samogłoska może zabrzmieć inaczej),
- odczytywania i nazywania emocji,
- odczytywania i naśladowania układu artykulacyjnego,
- przyjmowania perspektywy drugiej osoby.

Powtarzanie, rozpoznawanie i nazywanie samogłosek jest ważnym aspektem nauki mowy i czytania. Obrazki motywujące dzieci do powtarzania pierwszych dźwięków językowych przedstawiają sytuacje, które można opisać nawet jednym dźwiękiem. 

Zapis literowy powinien być stosowany zgodnie ze swym przeznaczeniem, a więc musi odsyłać do jakiejś treści.

Nawet pojedyncza samogłoska może nieść sens, dzięki któremu praca nad mową, wymową czy techniką czytania staje się jednocześnie pracą nad rozumieniem.

„A” jest dźwiękiem, który może oznaczać zachwyt, przerażenie, cierpienie czy zrozumienie. Może też odnosić się do sytuacji badania gardła przez lekarza czy śpiewania dziecku do snu.

Zestaw zawiera aż 5 ilustracji do każdej z samogłosek po to, by uniknąć trwałego przyporządkowania dźwięku mowy do określonego kontekstu (np. kojarzenia „U” wyłącznie z lecącym samolotem).

Różnorodność sensów, odnoszących się do tego samego symbolu, uświadamia dziecku uniwersalność znaków językowych i zapoznaje ze zjawiskiem wieloznaczności. Usta postaci na obrazkach ułożone są tak, jakby osoby te wypowiadały odpowiednie samogłoski. Dzięki temu identyfikacja dźwięku staje się łatwiejsza, a dziecko uczy się odczytywania układu artykulacyjnego i kojarzenia go z właściwą głoską.


4. Gdzie jest „A”?

Zestaw zawiera planszę przedstawiającą samogłoski. Do planszy przypisane są oddzielne kartoniki z samogłoskami do dopasowywania w odpowiednio oznaczone miejsce.

Samogłoski zapisane są białym drukiem na czarnym tle. Wyniki badań neurobiologicznych pokazały, że koncentrowanie wzroku na obrazach przebiega najefektywniej, gdy stosuje się jasne wzory na ciemnym tle.

Zabawa samogłoskami powinna przebiegać zgodnie z trzema etapami uczenia się:

- przez naśladownictwo (powtarzanie),
- współdziałanie (rozumienie, podawanie odczytanej przez dorosłego odpowiedniej samogłoski),
- instrukcję (samodzielne czytanie).


5. Czytanie symultaniczne - Wyrażenia dźwiękonaśladowcze

Zestaw zawiera tablice z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi. Do każdej tablicy przypisane są oddzielne kartoniki z ilustracjami zwierząt i pojazdów, spośród których należy wybrać jeden pasujący w odpowiednie miejsce na tablicy.

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze to pierwsze słowa dziecka, które powiązane są z określonym znaczeniem. Pełnią one bardzo ważną rolę w rozwoju mowy.

Prawidłowe dobranie wyrażeń, podanie ich po odczytaniu przez dorosłego, czy wreszcie samodzielne ich odczytanie, budują w dziecku poczucie własnej wartości, wiarę w swoje możliwości i oswajają z językiem pisanym.


6. Seria „Czytam Mamie i Tacie”:

- Na wsi, 

- Pojazdy, 

- W lesie i na łące.

Do książeczki dołączone są karty ze zdjęciami oraz osobne karty z podpisami wyrażeń dźwiękonaśladowczych.



Książeczki zostały przygotowane zgodnie z założeniami Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®.

Istotnym walorem jest nie tylko użycie bezszeryfowej czcionki, z - charakterystyczną dla metody - kropką nad samogłoską „i”, ale także zastosowanie białych liter na czarnym polu.

Biały druk na silnie kontrastowym tle umożliwia małym dzieciom koncentrację na tekście oraz ułatwia zapamiętywanie.

Piękne zdjęcia zwierząt, owadów i pojazdów w naturalnym otoczeniu kształtują wiedzę o świecie i poczucie estetyki.


7. Seria „Kocham czytać”



W skład kompletu wchodzi pakiet 18 zeszytów, pozwalających dziecku:

- poznać wszystkie litery polskiego alfabetu,
- wcześnie rozpocząć naukę czytania,
- zwiększać zasób słownictwa,
- opanować sztukę czytania ze zrozumieniem,
- uczyć się języków obcych,
- nauczyć się w przyszłości pisowni trudnych wyrazów.



Do zestawu dołączony jest również poradnik dla rodziców i nauczycieli oraz kolorowanka.



8. Kategoryzacje


Pomoc przeznaczona jest dla dzieci uczących się podstaw reguł językowych i społecznych. 


Zestaw zawiera 52 klocki.
Pozwala na ćwiczenie umiejętności kategoryzowania ze względu na takie cechy jak: kolor (4 kolory), wielkość (2 wielkości) i kształt (4 kształty).


9. „Moje pierwsze słowa” (cz. 1 i 2) oraz „Moje pierwsze czasowniki” - Wydawnictwo WIR


Opis ze strony Wydawnictwa WIR:

MOJE PIERWSZE SŁOWA powstały z myślą o małych dzieciach – w wieku od 6 miesiąca do lat 3, są przeznaczone do wspólnej zabawy dziecka z rodzicami. Zaproponowane tu gry uczą poprzez zabawę: wspomagają rozwój mowy dziecka i – w następnym etapie – ułatwiają naukę czytania.

Część pierwsza zawiera obrazki ilustrujące pierwsze wypowiadane samogłoski oraz wyrażenia dźwiękonaśladowcze (KO KO, HAU, MIAU itd.).

Część druga zawiera ilustracje przedmiotów z bliskiego otoczenia dziecka, np. zabawki: miś, lala, auto; zwierzęta: żaba, foka i inne.

MOJE PIERWSZE CZASOWNIKI to zestaw przeznaczony do zabawy z najmłodszymi dziećmi, które wprowadzamy w świat podstawowych, codziennych czynności. Poprzez zabawę z dorosłym dziecko uczy się odpowiadać na pytania: CO ROBI? CO ROBISZ?, przyswaja poprawne formy czasownika, buduje pierwsze zdania. Zestaw jest doskonałym narzędziem wspierającym rozwój mowy.





Oprócz gotowych pomocy, sugerujemy również zaopatrzyć się w przybory i zabawki, które przydadzą się do stymulacji rozwoju nie tylko w pierwszym, ale też w drugim i trzecim roku życia dziecka.



A są to:



- zabawki (po 2 takie same egzemplarze) – lala, miś, auto, samolot, klocki, piłka, zwierzątka (gumowe, pluszowe lub plastikowe),


- przybory (po jednym egzemplarzu) - łyżeczka, kubek, miska, łóżeczko (dla lali), szczotka do włosów, szczoteczka do zębów, dwa przezroczyste pojemniki,


- sorter na klocki,


- deska z otworami do wkładania kloców,


- instrumenty muzyczne.



Dzięki nim będziecie mogli ćwiczyć m.in.:


- naśladowanie czynności,

- identyfikowanie takich samych elementów,

- identyfikowanie podobnych elementów,

- kategoryzacje
,
- wykluczanie ze zbioru
,
- i wiele więcej!

   Udostępnij