Blog
Ćwiczenia wspierające rozwój dziecka do 12 miesiąca życia

Ćwiczenia wspierające rozwój dziecka do 12 miesiąca życia

Jak stymulować niemowlęW poprzednim wpisie wyjaśniliśmy, dlaczego stymulacja wszystkich funkcji poznawczych dziecka od pierwszych tygodni jego życia jest tak istotna dla jego dalszego rozwoju.

 

W tym wpisie zaprezentujemy Wam konkretne ćwiczenia i metody stymulacji rozwoju niemowląt do 12. miesiąca życia.

 

Pamiętajmy, że należy wspierać całościowy rozwój dziecka, czyli wszystkie funkcje poznawcze jednocześnie, ponieważ są one ze sobą ściśle powiązane. Jeśli dziecko ma 8 miesięcy, a nie wykonuje ćwiczeń z wcześniejszych etapów, wówczas zaczynamy ćwiczenia od etapu, na którym się zatrzymało.

 

Motoryka duża - co powinno się pojawić w pierwszych miesiącach życia dziecka

- unoszenie głowy (3 mies.)
- obroty: na bok (4 mies.); z pleców na brzuch (5 mies.); z brzucha na plecy (6 mies.)
- siedzenie (6 mies.)
- raczkowanie - nie u wszystkich dzieci (8 mies.)
- samodzielne stanie (10 mies.)
- chodzenie (12-13 mies.)

 

 

ĆWICZENIA STYMULUJĄCE:

Funkcje wzrokowe i motoryka mała:

- pochylanie się nad twarzą dziecka i mówienie do niego wolno, ze wznoszącą intonacją,
- zmiana mimiki twarzy, wypowiadanie słów z różną intonacją,
- odsłanianie i zasłanianie twarzy (polecamy karty do stymulacji funkcji poznawczych naszego Wydawnictwa),
- częste zmiany wyglądu (okulary, czerwona szminka, włosy spięte lub rozpuszczone itd.),
- manipulowanie przedmiotami (grzechotki, instrumenty, klocki),
- śledzenie zabawek wypadających z łóżeczka,
- zabawy słowno-gestowe, np. kosi kosi, sroczka kaszkę warzyła itd.,
- czytanie książeczek, pokazywanie palcem elementów w książeczkach, zadawanie pytań: Gdzie jest kwa kwa? lub na zabawkach: Gdzie miś ma oko?,
- wkładanie małych elementów do dużych, np. małe pudełko do dużego itd.

 

Funkcje słuchowe:


- reagowanie na dźwięki z otoczenia (budzik, grzechotka) i głośne kroki,
- wsłuchiwanie się w wypowiedzi dorosłych (nawiązując kontakt wzrokowy z dzieckiem, mówimy do niego wolno, ze wznoszącą intonacją - ciągi samogłosek, ciągi złożone z reduplikowanych sylab, np. BABABA, MAMAMA, DADADA, GAGAGA itd.),
- nazywanie przez rodzica wszystkich wykonywanych czynności, np. przy ubieraniu się mówimy: TAK, MAMA UBIERA, TATA JE, MAMUSIA MYJE itd.,
- zabawy z narzędziami wydającymi dźwięki (drewniane klocki, metalowe kubki itd.),
- pokazywanie i nazywanie elementów w otoczeniu dziecka (korzystanie z wyrażeń dźwiękonaśladowczych - zachęcamy dziecko do powtarzania),
- Program słuchowy (Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze) - ok. 30 min. dziennie, w sesjach po 5-8 minut, koniecznie w słuchawkach!
- ćwiczenia rozpoznawania wyrażeń dźwiękonaśladowczych i wyrazów (prosimy, żeby dziecko pokazało: Gdzie miau? Gdzie hau? Gdzie auto? itd.),
- ćwiczenia rozumienia znaczenia wypowiedzi dorosłych (popartych gestem), np.: Daj mamusi am, Daj tatusiowi buty, Daj lali pić,
- poruszanie się w rytm muzyki.

 

 

Rozwój mowy i zabawy (równoczesność rozwoju mowy i języka):

 


- zabawa grzechotką, zabawa palcami - wokalizacja samogłosek (4 mies.),
- przekładanie zabawek z ręki do ręki, manipulowanie przedmiotami - pojawienie się sylab, gaworzenie dźwiękonaśladowcze (6 mies.),
- manipulowanie z przeciwstawieniem kciuka, poszukiwanie przedmiotów znikających z pola widzenia (wyrzucanie zabawek), celowe działania - rozumienie wypowiedzi zabarwionych emocjonalnie, powtarzanie dźwięków (8 mies.),
- zabawy słowno-gestowe, oglądanie książeczek i wskazywanie przedmiotów oraz obrazków,

- odnajdywanie schowanych przedmiotów, naśladowanie ruchów - rozumienie słów, pojawiają się pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych oraz wyrażenia dźwiękonaśladowcze: mama, baba, tata, lala, koko, hau hau, iha itd. (10 mies.),
- próby rysowania, wykorzystywanie narzędzi - rozumienie prostych poleceń popartych gestem, powtarzanie sylab i wyrazów, budowanie wypowiedzi jednoczłonowych (12 mies.).


Jeśli jesteście ciekawi, jak jeszcze możecie pracować nad stymulacją funkcji poznawczych Waszego dziecka, zachęcamy do zapoznania się z książką prof. J. Cieszyńskiej i prof. M. Korendo: „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia”.

   Udostępnij