Metoda Krakowska® - charakterystyka terapii neurobiologicznej
Metoda Krakowska® to terapia neurobiologiczna stymulująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka. Podstawowym jej założeniem jest naśladowanie kolejnych etapów rozwoju dzieci zdrowych w celu ustalenia programu ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami genetycznymi i rozwojowymi. Za twórczynię Metody Krakowskiej® uważa się prof. dr hab. Jagodę Cieszyńską.
Metoda została stworzona przez zespół osób związanych z Katedrą Logopedii w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie wraz z Zespołem Diagnozy i Terapii Języka (obecnie: Zespół Wczesnego Wspomagania w Ośrodku dla Dzieci Niesłyszących). Na czele zespołu stoi prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska.
Krakowski Zespół Diagnozy i Terapii już pod koniec lat osiemdziesiątych badał system językowy dzieci niesłyszących w oparciu o wczesną naukę czytania. Efekty tych badań spowodowały, że na terapię zaczęto zgłaszać także dzieci z innymi zaburzeniami rozwoju, mającymi trudności w budowaniu komunikacji językowej. Równocześnie z wczesną nauką czytania prowadzono zawsze stymulację wszystkich funkcji poznawczych. Podstawowym założeniem było działanie symultaniczne (całościowe) na rozwój dziecka i jego relacji z rodziną, a następnie w grupie społecznej oraz formowanie językowego obrazu świata.
Prof. Cieszyńska podkreśla, że Metoda Krakowska® to całościowy symboliczny system zbudowany z zespołu elementów wzajemnie powiązanych w relację, który realizuje zadanie nadrzędne (budowanie systemu językowego) i działania stymulujące rozwój wszystkich funkcji poznawczych. Wczesna nauka czytania i kształtowanie systemu językowego to najistotniejsze techniki w całym systemie terapii prowadzonej Metodą Krakowską®, bowiem we wszystkich siedemnastu elementach terapii to język stanowi bazę wyjściową, a każdy kolejny element wprowadzany jest zgodnie z sekwencją rozwojową oraz indywidualnymi możliwościami dziecka i jego rodziny.
Metoda Krakowska® czerpie z badań eksperymentalnych, dotyczących kształtowania się reprezentacji poznawczych, a także z procesów uczenia się nowych zadań przez neurony.
Metoda Krakowska® wychodzi z założenia, że należy dostarczyć dziecku tej wiedzy, która z powodu zaburzeń nie mogła być przez nie samodzielnie zdobyta. Podkreśla wymóg stymulacji rozwoju zdrowego dziecka i jednoczesnego korygowania zaburzeń funkcjonalnych, wrodzonych, genetycznych i nabytych. Swoje założenia opiera na neurobiologicznej tezie, według której zdolność do powstawania nowych synaps nigdy się nie kończy i jest w pełni zależna od konkretnych doświadczeń dostarczanych jednostce. Dziecko uczy się zachowań i ról społecznych przede wszystkim językowo, biorąc czynny udział w interakcjach społecznych, jednak zanim będzie gotowe do przyswajania umiejętności i wiedzy o świecie w grupie rówieśniczej, musi współdziałać indywidualnie z osobą dorosłą.
Prof. Cieszyńska zaznacza również, że bardzo istotną zasadą działania Metody Krakowskiej® jest umożliwienie rodzinie obserwacji prowadzonych zajęć z dziećmi.
Opanowanie umiejętności nazywania czynności, cech, rzeczy i osób
wymaga zastosowania mechanizmu naśladowania rozwoju mowy dziecka, czyli: powtarzania, rozumienia i nazywania.
Terapeuta Metody Krakowskiej® pracuje z podopiecznym nie tylko nad budowaniem jego kompetencji komunikacyjnej i językowej, ale też nad pozostałymi funkcjami poznawczymi.
Jednym z głównych elementów terapii według Metody Krakowskiej® jest Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®, autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej, której towarzyszą ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych w następujących sferach:
⁃ słuchowej
⁃ wzrokowej
⁃ funkcji lewej półkuli mózgu
⁃ systemu językowego
⁃ pamięci
⁃ motoryki małej i dużej
⁃ kategoryzacji i myślenia przyczynowo-skutkowego
⁃ zachowań społecznych
⁃ zabawy
Terapia prowadzona według Metody Krakowskiej® obejmuje następujące elementy:
⁃ terapię słuchową w oparciu o program „Słucham i uczę się mówić”
⁃ stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych oraz Manualnego Torowania Głosek
⁃ terapię funkcji wzrokowych
⁃ Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania®
⁃ budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika Wydarzeń
⁃ diagnozę dominacji stronnej, umożliwiającej wybór dominującej ręki
⁃ stymulację zabawy
⁃ stymulację funkcji lewej półkuli mózgu
⁃ terapię zachowań społecznych
⁃ stymulację funkcji motorycznych i manualnych
⁃ stymulację przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych
⁃ stymulację pamięci
⁃ ćwiczenia kategoryzacji
⁃ ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego
⁃ ćwiczenia myślenia przez analogię
Stosowanie wszystkich wymienionych wyżej elementów terapii daje pełny sukces w osiągnięciu przez dziecko kolejnych etapów rozwoju wszystkich funkcji poznawczych.
Metoda Krakowska® szczególnie polecana jest dzieciom:
⁃ z zespołem Aspergera
⁃ z zespołem Downa
⁃ z alalią i afazją dziecięcą
⁃ zagrożonym autyzmem
⁃ z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
⁃ z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy
⁃ zagrożonym dysleksją
⁃ z porażeniem mózgowym
- Grudzień 2018 (3)
- Listopad 2018 (5)
- Październik 2018 (5)
- Wrzesień 2018 (4)
- Sierpień 2018 (3)
- Lipiec 2018 (2)
- Czerwiec 2018 (4)
- Maj 2018 (6)
- Kwiecień 2018 (3)
- Grudzień 2019 (2)
- Listopad 2019 (3)
- Październik 2019 (5)
- Wrzesień 2019 (3)
- Sierpień 2019 (4)
- Lipiec 2019 (4)
- Czerwiec 2019 (3)
- Maj 2019 (4)
- Kwiecień 2019 (4)
- Marzec 2019 (4)
- Luty 2019 (4)
- Styczeń 2019 (5)