Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny - Rozwój zabawy w wieku przedszkolnym – zabawy tematyczne
Blog
Rozwój zabawy w wieku przedszkolnym – zabawy tematyczne

Rozwój zabawy w wieku przedszkolnym – zabawy tematyczne

Zabawa w życiu dziecka odgrywa ogromną rolę. Przez ten swoisty rodzaj aktywności dziecko uczy się i poznaje świat. Zabawy tematyczne wzbogacają słownictwo, uczą ról społecznych, pozwalają zdobywać wiedzę o świecie. U czterolatków bardzo ważne jest imitowanie działań dorosłych. Osoby wykonujące dane zawody wykonują różne sekwencje ruchów, o różnym poziomie skomplikowania, dzięki czemu dzieci podczas zabawy, naśladują te osoby co w efekcie powoduje stymulację lewej półkuli mózgu.

Najpopularniejszymi zabawami tematycznymi, powszechnie występującymi w gronie czterolatków są takie jak np. w lekarza, w sklep, w przedszkole czy też w dom. Często występują także zabawy w piaskownicy, w autobusie, zabawa w urodziny czy też nad morzem. 

Warto wykorzystać ten rodzaj aktywności do preprowadzania rozmaitych ćwiczeń stymulując tym samym rozwój dziecka. Można np. zacząć od ćwiczenia na obrazkach sytuacyjnych. Opowiadamy wraz z dzieckiem, co dzieje się na obrazku, następnie odtwarzamy sytuację używając pacynek (dziecko nie tylko rozumie sytuacje, ale uczy się poszczególnych zwrotów i wykorzystuje je podczas zabawy). Odgrywanie ról pozwala dziecku na intuicyjne rozumienie zdań. Można także pobawić się z użyciem rekwizytów (odgrywamy role, wraz z dzieckiem przygotowujemy scenografię itp.).

Pomimo dobrych chęci i najrozmaitszych pomysłów może się zdażyć, iż dziecko nie będzie potrafiło bawić się tematycznie. Wówczas należy zwrócić baczniejszą uwagę na język i przystosować go do możliwości komunikacyjnych dziecka. Należy pamiętać aby w doborze słów kierować się kryterium frekwencyjnym (częstotliwością użycia danych wyrazów i zwrotów stosowanych w najbliższym otoczeniu dziecka). Jeśli ma ono problemy z wykonywaniem sekwencji ruchów postaci, należy imitować oczekiwane działania rękami i całym ciałem dziecka, a następnie odtwarzać je tak, aby mogło ono obserwować działania uruchamiając neurony zwierciadlane.

Gorąco zachęcamy do ćwiczeń i własnych eksperymentów pamiętając by zabawa była ciągle zabawę i przynosiła dziecku radość i frajdę.