Blog
Stymulacja motoryki dużej w okresie niemowlęcym - chwytanie i manipulowanie

Stymulacja motoryki dużej w okresie niemowlęcym - chwytanie i manipulowanie

Co warto wiedzieć?

  • Dziecko przychodzi na świat ze zdolnością chwytania - jest to jeden z podstawowych odruchów niemowlęcia.

  • Rozwój umiejętności chwytania przypada na czwarty miesiąc życia. Pojawia się wówczas zdolność chwytania dowolnego.

  • Piąty miesiąc to czas przełomowy - dziecko uczy się wówczas wyciągać rączkę po zabawkę znajdującą się nad jego głową oraz podawaną mu z boku.

  • Wraz z rozwojem umiejętności chwytania, zmienia się także sposób wykonywania tej czynności. Dziecko zaczyna od chwytu prostego i doskonali swoje umiejętności.

 

Rozwój umiejętności chwytania i manipulowania w poszczególnych miesiącach życia

 

Wiek w miesiącach

Umiejętności oczekiwane rozwojowo

0-2

U dziecka pojawia się niekontrolowany odruch chwytny.

3

Dziecko chwyta zabawkę wkładaną w rączkę.

4

Pojawia się chwyt dowolny. Niemowlę używa jeszcze chwytu prostego.

5

Wyciąga rączki po przedmioty oraz przekłada je z rączki do rączki przy użyciu chwytu prostego.

6

Dziecko utrwala umiejętności chwytania i manipulowania jedną ręką. Następuje zmiana sposobu chwytania: chwyt dłoniowo-łokciowy.

7-8

Doskonali umiejętności nabyte w szóstym miesiącu. Pojawia się chwyt nożycowy.

9-12

Pojawia się manipulacja specyficzna, pierwsze oznaki kształtowania się dominacji stronnej. Zmienia się również sposób chwytania - dziecko używa chwytu pęsetowego.

 

Dziecko nie potrafi używać jeszcze przedmiotów w sposób celowy. Dopiero na początku drugiego roku życia manipulacja nabiera charakteru specyficznego. Dzięki naśladowaniu, w początkowej fazie rozwoju, dziecko zaczyna inaczej manipulować łyżką, a inaczej zabawką. Następnie pojawia się również wykorzystywanie przedmiotów jako symboli, np. klocek jako auto lub miś jako dziecko.

 

 

Proponowane ćwiczenia

 

Stymulowanie umiejętności chwytania i manipulowania ma ogromne znaczenie dla rozwoju poznawczego. Poniżej przedstawione zostały proponowane ćwiczenia.

  1. Rodzic kładzie dziecko na materacu i układa przedmioty o różnej twardości oraz strukturze w pobliżu dziecka. Dziecko poruszając się powinno w pewnym momencie “natrafić” na znajdujące się obok przedmioty i poczuć je swoim ciałem. Dzięki temu może poznawać je poprzez dotyk.

  2. Rodzic podaje dziecku kolorową zabawkę (czerwoną lub czarno-białą) nad jego głową, prowokując do zauważenia przedmiotu i wyciągnięcia po niego rąk.

  3. Opiekun podaje dziecku zabawkę raz z prawej, a raz z lewej strony. Podczas wykonywania tej czynności nieprzerwanie mówi do dziecka spokojnym głosem.

  4. Przed leżącym na brzuszku dzieckiem rodzic kładzie kostkę (czerwoną lub czarną) wykonaną ze sztywnej gąbki i zachęca dziecko do chwytania przedmiotu.