Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny - Układanki lewopółkulowe
Blog
Układanki lewopółkulowe

Układanki lewopółkulowe

Zestaw Układanki lewopółkulowe pozwala przeprowadzić ćwiczenia polegające na naśladowaniu wzoru ułożonego przez terapeutę (rodzica), układaniu wzorów z pamięci oraz na układaniu wzorów prezentowanych na tablicach. Pozwala również uczyć dokonywania kategoryzacji, a także ćwiczyć układanie wzorów sekwencyjnych. 

Zestaw zawiera 25 kwadratów z tworzywa (11 czerwonych, 10 zielonych, 4 niebieskie) oraz książeczkę z wzorami do układania. Do układanek dołączona jest także instrukcja z propozycjami ćwiczeń. 

Poniżej przedstawiamy Państwu nasze przykłady ćwiczeń, które można z powodzeniem wykonywać z dzieckiem z wykorzystaniem opisywanego zestawu. 

Pierwszym jest układanie wzoru zaprezentowanego na tablicy. Zadaniem dziecka jest tutaj ułożenie po kolei, takiego samego wzoru jaki został mu zaprezentowany. Ważne jest, aby dziecko nie układało go na książeczce, ale poniżej, na stole. Jeśli to zadanie jest za trudne, można rozpocząć od układania trzech klocków (w jednym kolorze) w poziomie, trzech klocków w pionie, trzech klocków w kształcie litery L. Następnie należy stopniowo zwiększać liczbę klocków do wykonania tego ćwiczenia oraz wprowadzić wzory wielokolorowe. W związku z tym, iż jest to trening linearnego przetwarzania, konieczne jest kontrolowanie kierunku układania od lewej do prawej strony.

Drugim ćwiczeniem jest naśladowanie sekwencji. Terapeuta/rodzic układa klocki, a dziecko dostaje potrzebną ich ilość do odtworzenia wzoru. Następnie zachęca się dziecko poleceniem: ułóż tak samo jak ja.

Kontynowanie sekwencji to trzecie ćwiczenie, które warto wykonywać wraz zdzieckiem. Polega ono na tym, że rodzic układa początek sekwencji, a dziecko dostaje potrzebną ilość klocków do jej kontynuowania.

Układanie wzoru z pamięci, które to jest ćwiczeniem pamięci globalnej polega na tym, iż za zasłoną terapeuta/rodzic układa kolejno klocki, następnie je na chwilę odsłania, dziecko zapamiętuję kolejność prezentowanych klocków i po chwili, po ponownym zasłonięciu, układa je tak samo.

Piątym przykładem jest kategoryzacja klocków pod względem koloru. Warto tutaj wykorzystać dwa przezroczyste pudełka. Ćwiczenie polega na tym, że rodzic wrzuca do jednego z nich klocek czerwony, do drugiego zielony i powtarza tę czynność, aby dziecko mogło wyabstrahować regułę. Następnie rozkłada przed dzieckiem kilka kwadratów w różnych kolorach i mówi Teraz Ty. Naley pamietać, że gdy dziecko chwyci kilka klocków na raz, dajemy mu je pojedynczo i pytamy Gdzie taki?

Wykluczanie ze zbioru to ostatnie ćwiczenie, które chcielibyśmy zaproponować w ramach dzisiejszego wpisu. Przed dzieckiem rozkłada się kilka klocków, spośród których jeden nie pasuje do pozostałych. Zadaniem dziecka jest eliminacja niepasującego elementu. To trening dla prawej półkuli mózgu, która szuka podobieństw między elementami, ale także dla lewej półkuli, która szuka pomiędzy nimi różnic.

Mamy nadzieję, że zaprezentowane przez nas prykłady ćwczeń dostarczą Wam wiele frajdy i dobrej zabawy, której z całego serca Wam życzymy.

Układanki lewopólkulowe można zakupić w naszym sklepie internetowym.