Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny - Przyjemna zabawa dla pięcio i sześciolatków? Zabawa z regułami!
Blog
Przyjemna zabawa dla pięcio i sześciolatków? Zabawa z regułami!

Przyjemna zabawa dla pięcio i sześciolatków? Zabawa z regułami!

Piąty i szósty rok życia to czas, kiedy dzieciom nie wystarcza już intuicyjne rozumienie sytuacji podczas trwania zabawy. Na tym etapie bardzo ważnym elementem w rozwoju dziecka jest wprowadzenie reguł językowych podczas zabawy. Dzięki nim dziecko zasmakuje rywalizacji, pozna nowe emocje towarzyszące zwycięstwu albo przegranej i świadomie nauczy się kontrolowania swoich reakcji.

 

Podłożem dla rozumienia reguł językowych są młodsze lata życia dziecka. Dziecko podczas zabawy obserwowało działania dorosłego i starało się je naśladować, co uruchamiało pracę neuronów zwierciadlanych, których działanie jest niezbędne do rozwijania zabawy na wyższym poziomie, czyli zabawy z rozumieniem.

 

Zabawy z regułami to wspaniałe ćwiczenia dotyczące zarówno zasad posługiwania się językiem, jak i stosowania się do norm obowiązujących w społeczeństwie.

 

Przykładowe zabawy:

Na początek – gry i zadania dające się rozumieć częściowo na podstawie instrukcji niewerbalnej, np.:

  • "Piotruś"(dobieranie par),
  • Domino obrazkowe,
  • Warcaby,
  • Gry zręcznościowe,

   

Stopniowo należy zwiększać poziom trudności i przechodzić do zabaw wymagających rozumienia instrukcji werbalnych, np. :

  • wszelkie gry planszowe ( np. grzybobranie),
  • kalambury – jaką czynność pokazałam? (nie wystarczy jedna czynność, dziecko lub dorosły musi zaprezentować sekwencję czynności),
  • rozwiązywanie krzyżówek obrazkowo-sylabowych,
  • zagadki (dorosły na zmianę z dzieckiem formułuje zagadki, np. Co to jest? Ma dwa koła, można nim jeździć, ma kierownicę i silnik.). Podczas wykonania ćwiczenia bardzo ważna jest naprzemienność ról, ponieważ dziecko musi zarówno zrozumieć, jak i stworzyć definicję.
   Udostępnij