Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny - Ćwiczenia Pamięci cz.2
Blog
Ćwiczenia Pamięci cz.2

Ćwiczenia Pamięci cz.2

Pamięć symultaniczna odpowiedzialna jest za przechowywanie informacji w prawej półkuli mózgu. Ten sposób magazynowania informacji pozwala na szybkie rozpoznawanie bodźców według ”prawopółkulowego programu” przez podobieństwo.

W prawej półkuli mózgu przechowywane są wszystkie informacje przestrzenne, czyli:

  • twarze i sylwetki ludzi;

  • układy przestrzenne pomieszczeń oraz często przemierzane drogi;

  • rozmieszczenie przedmiotów;

  • figury geometryczne;

  • znaki geometryczne (np. oznaczenia marek samochodowych)

  • układy wzorów na tkaninach;

  • muzyka;

  • melodia mowy;

  • słuchowe i wzrokowe obrazy samogłosek;

  • rzeczowniki konkretne w mianowniku;

  • związki frazeologiczne, utrwalone zwroty, ciągi zautomatyzowane (np. liczenie do 10, modlitwy, dane personalne, adres).

Sprawnie funkcjonująca pamięć jest niezbędna zarówno do nauki języka mówionego, jak i pisanego, więc ćwiczenia pamięci to bardzo ważny element zajęć stymulujących rozwój każdego dziecka. Są one ściśle związane z ćwiczeniami koncentracji, uwagi, a także spostrzegania wzrokowego i słuchowego. Poniżej przedstawiamy zasady prawidłowego przeprowadzenia ćwiczeń pamięci symultanicznej:

  • Przed przystąpieniem do ćwiczeń, należy upewnić się czy dziecko dzieli z osobą dorosłą pole wspólnej uwagi, oraz czy posługuje się ono gestem wskazywania palcem, gdyż proces zapamiętywania obrazów wymaga tych sprawności.

  •  W zależności od wieku dziecka (wieku umysłowego) i szerokości pola widzenia, podczas ćwiczeń wykorzystywana jest różna liczba obrazków (od 3-4 do 15);
  • Terapeuta/rodzic przygotowuje swoje obrazki naklejone na kartoniki, tak aby mieć do dyspozycji pokaz jedno-, dwu- i trzyelementowy. Jest to konieczne, bowiem chodzi o symultaniczny, czyli jednoczesny pokaz.
  • Czas pokazu zależy od liczby elementów do zapamiętania, na każdy obrazek przypadają dwie sekundy;

  • Podczas prezentacji „wzoru”, obrazki spośród których będzie wybierało dziecko muszą być zasłonięte;

Należy pamiętać, że ważna jest także kolejność wykonywania ćwiczeń. Zamieszczona poniżej tabela zawiera informacje, jaki materiał należy zaprezentować dziecku oraz ile elementów musi ono zapamiętać. Zadania zostały uporządkowane zgodnie z zasadą stopniowania trudności.

 

Materiał zadaniowy

Liczba prezentowanych do zapamiętania elementów

zdjęcia przedstawiające twarze domowników

1

obrazki przedstawiające zabawki

1

zdjęcia przedstawiające twarze domowników

2

obrazki przedstawiające zabawki

2

obrazki przedstawiające pokarmy i napoje/ubrania/zwierzęta/pojazdy

2

obrazki przedstawiające pokarmy i napoje/ubrania/zwierzęta/pojazdy

3

figury geometryczne

2

figury geometryczne

3

   Udostępnij