Ćwiczenia Pamięci cz.2
Pamięć symultaniczna odpowiedzialna jest za przechowywanie informacji w prawej półkuli mózgu. Ten sposób magazynowania informacji pozwala na szybkie rozpoznawanie bodźców według ”prawopółkulowego programu” przez podobieństwo.
W prawej półkuli mózgu przechowywane są wszystkie informacje przestrzenne, czyli:
-
twarze i sylwetki ludzi;
-
układy przestrzenne pomieszczeń oraz często przemierzane drogi;
-
rozmieszczenie przedmiotów;
-
figury geometryczne;
-
znaki geometryczne (np. oznaczenia marek samochodowych)
-
układy wzorów na tkaninach;
-
muzyka;
-
melodia mowy;
-
słuchowe i wzrokowe obrazy samogłosek;
-
rzeczowniki konkretne w mianowniku;
-
związki frazeologiczne, utrwalone zwroty, ciągi zautomatyzowane (np. liczenie do 10, modlitwy, dane personalne, adres).
Sprawnie funkcjonująca pamięć jest niezbędna zarówno do nauki języka mówionego, jak i pisanego, więc ćwiczenia pamięci to bardzo ważny element zajęć stymulujących rozwój każdego dziecka. Są one ściśle związane z ćwiczeniami koncentracji, uwagi, a także spostrzegania wzrokowego i słuchowego. Poniżej przedstawiamy zasady prawidłowego przeprowadzenia ćwiczeń pamięci symultanicznej:
-
Przed przystąpieniem do ćwiczeń, należy upewnić się czy dziecko dzieli z osobą dorosłą pole wspólnej uwagi, oraz czy posługuje się ono gestem wskazywania palcem, gdyż proces zapamiętywania obrazów wymaga tych sprawności.
- W zależności od wieku dziecka (wieku umysłowego) i szerokości pola widzenia, podczas ćwiczeń wykorzystywana jest różna liczba obrazków (od 3-4 do 15);
- Terapeuta/rodzic przygotowuje swoje obrazki naklejone na kartoniki, tak aby mieć do dyspozycji pokaz jedno-, dwu- i trzyelementowy. Jest to konieczne, bowiem chodzi o symultaniczny, czyli jednoczesny pokaz.
-
Czas pokazu zależy od liczby elementów do zapamiętania, na każdy obrazek przypadają dwie sekundy;
-
Podczas prezentacji „wzoru”, obrazki spośród których będzie wybierało dziecko muszą być zasłonięte;
Należy pamiętać, że ważna jest także kolejność wykonywania ćwiczeń. Zamieszczona poniżej tabela zawiera informacje, jaki materiał należy zaprezentować dziecku oraz ile elementów musi ono zapamiętać. Zadania zostały uporządkowane zgodnie z zasadą stopniowania trudności.
Materiał zadaniowy |
Liczba prezentowanych do zapamiętania elementów |
zdjęcia przedstawiające twarze domowników |
1 |
obrazki przedstawiające zabawki |
1 |
zdjęcia przedstawiające twarze domowników |
2 |
obrazki przedstawiające zabawki |
2 |
obrazki przedstawiające pokarmy i napoje/ubrania/zwierzęta/pojazdy |
2 |
obrazki przedstawiające pokarmy i napoje/ubrania/zwierzęta/pojazdy |
3 |
figury geometryczne |
2 |
figury geometryczne |
3 |
- Grudzień 2018 (3)
- Listopad 2018 (5)
- Październik 2018 (5)
- Wrzesień 2018 (4)
- Sierpień 2018 (3)
- Lipiec 2018 (2)
- Czerwiec 2018 (4)
- Maj 2018 (6)
- Kwiecień 2018 (3)
- Grudzień 2019 (2)
- Listopad 2019 (3)
- Październik 2019 (5)
- Wrzesień 2019 (3)
- Sierpień 2019 (4)
- Lipiec 2019 (4)
- Czerwiec 2019 (3)
- Maj 2019 (4)
- Kwiecień 2019 (4)
- Marzec 2019 (4)
- Luty 2019 (4)
- Styczeń 2019 (5)