Ćwiczenia wspierające rozwój dziecka w drugim roku życia
W poprzednich artykułach wyjaśniliśmy, dlaczego warto stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia oraz podpowiedzieliśmy Wam, jakie ćwiczenia wspierają rozwój niemowlęcia.
Zaprezentowaliśmy też zestaw konkretnych pomocy, przyborów i zabawek dla dzieci rozpoczynających stymulację.
Wskazane przez nas przybory i zabawki świetnie nadadzą się także do ćwiczeń stymulacji rozwoju dziecka w drugim roku życia, a przykłady takich ćwiczeń omówimy w dzisiejszym artykule.
Zaczynamy!
ĆWICZENIA MOTORYKI DUŻEJ
1. Doskonalenie umiejętności chodzenia:
- rodzic układa przedmioty na podłodze w takiej odległości, aby dziecko mogło podchodzić i zginać się po nie; zachęca dziecko do podnoszenia przedmiotów. Dobrze, aby to zadanie dziecko wykonywało boso lub w skarpetach.
2. Zabawy z piłką, próby kopania:
- rodzic ustawia piłkę, kopie i mówi BAM, GOL; zachęca dziecko do tego samego.
3. Bieganie
4. Samodzielne wchodzenie po schodach
5. Pierwsze próby samoobsługi (np. rozbieranie się)
6. Pierwsze próby jazdy na trójkołowym rowerku
7. Budowanie wieży z klocków oraz konstrukcji na płaszczyźnie
ĆWICZENIA MOTORYKI MAŁEJ
1. Doskonalenie chwytu pęsetowego:
- rodzic rozsypuje drobne przedmioty (np. kostki z pianki lub małe kuleczki), stawia przed dzieckiem pojemnik i zaczyna je do niego wrzucać, mówiąc BAM; zachęca dziecko do tego samego.
2. Pierwsze próby samodzielnego jedzenia łyżką:
- rodzic układa na stole ulubiony deser dziecka, ustawia łyżkę centralnie przed dzieckiem, by samo sięgnęło po nią dowolną ręką. Jeśli dziecko nie zaczyna samodzielnie jeść, rodzic pomaga dziecku, kierując jego ręką łyżkę w stronę buzi.
3. Pierwsze próby samodzielnego picia z kubka
- początkowo może to być kubek z ustnikiem, a następnie zwykły, plastikowy, bez pokrywki.
4. Wkładanie klocków do otworów w deseczkach, np. trójkąt, kwadrat, koło
- rodzic podaje dziecku klocek i zachęca, aby dziecko odnalazło miejsce, do którego dany klocek pasuje.
5. Zabawy kredkami, ołówkiem i kartką:
- rodzic zachęca dziecko do stawiania znaczków kredką na kartce.
ĆWICZENIA FUNKCJI WZROKOWYCH
1. Wkładanie na drewniane patyczki kolorowych przedmiotów lub koralików
2. Kategoryzacja wg koloru, następnie wielkości i kształtu:
- rodzic przygotowuje dwa pudełka oraz klocki w dwóch kolorach (np. czerwonym i niebieskim), następnie wrzuca po jednym klocku z każdego koloru do pudełek i powtarza zadanie, aż w pudełku znajdą się minimum po dwa klocki. Następnie rodzic podaje dziecku klocek i pyta: GDZIE PASUJE? Dziecko musi samodzielnie zadecydować, do którego pojemnika wrzucić klocek.
3. Poszukiwanie takich samych przedmiotów:
- rodzic przygotowuje 2 zestawy takich samych zabawek - rozkłada je na stole, nazywa dziecku i zachęca do powtórzenia. Następnie z drugiego kompletu podaje jedną z zabawek i prosi, aby dziecko poszukało, GDZIE JEST TAKI SAM?
4. Wspólne „czytanie książeczek”:
- rodzic wraz z dzieckiem ogląda książeczki i zachęca je, aby pokazywało palcem elementy w książeczkach. Na początek polecamy serię „Czytam mamie i tacie” - Na wsi, Pojazdy, W lesie i na łące oraz Kocham czytać.
5. Zachęcanie dziecka do naśladowania ruchów ciała, dłoni, palców:
- np. jak tata się goli? Jak mama gotuje? Jak ciocia śpiewa? Jak Ula tańczy?
6. Dobieranie obrazka do rzeczywistego przedmiotu
7. Nauka czytania z zestawem „Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania - samogłoski"
- rodzic przygotowuje z zestawu:
A - lalę w łóżeczku
U - samolot
I - świnkę
a następnie opowiada dziecku: zobacz, lala śpi „A” - i pokazuje dziecku obraz graficzny samogłoski. To samo robi z pozostałymi samogłoskami.
ĆWICZENIA FUNKCJI SŁUCHOWYCH
1. Identyfikowanie i różnicowanie nowych wyrażeń dźwiękonaśladowczych:
- rodzic pokazuje zwierzątka, manipuluje nimi (rusza zwierzętami jakby szły) i imituje dźwięk, który wydają, np. koń IHA, krowa MU…
Zachęca dziecko do powtarzania. Można pracować także na obrazkach i zdjęciach.
2. Identyfikowanie i różnicowanie słów:
- rodzic rozkłada obrazki i mówi: POKAŻ MI, GDZIE JEST MIŚ?
3. Identyfikowanie i różnicowanie melodii i słów piosenek:
- rodzic wybiera 3 zabawki i śpiewa po dwa wersy piosenki, np. była sobie żabka mała, rere kum kum, rere kum kum itd., podczas śpiewania manipulując zabawką. Po odśpiewaniu 3 piosenek, zaczyna śpiewać wers jednej z nich i wyciąga rękę do dziecka, zachęcając, żeby podało daną rzecz.
4. Granie na instrumentach muzycznych:
- rodzic pokazuje dziecku jak grać np. na cymbałkach, jak uderzać w bębenek, jak grać na pianinie.
Co powinno pojawić się u dwulatka w rozwoju społecznym?
- Pojmowanie odrębności „ja” – „ja śam”
- Wzrost zainteresowania rówieśnikami
- Początki używania języka w kontaktach społecznych
Rozwój zabawy:
1. Poszukiwanie nowych efektów własnych działań:
- nakładanie krążków na piramidy
- wkładanie sznurka w otwór klocka-walca
- rysowanie kresek na kartonie
- przewożenie klocków ciężarówką
- wkładanie lali do wózka i wożenie jej
2. Zabawy konstrukcyjne (dwuletnie dzieci pokazują już preferencje płciowe):
- zakręcanie i odkręcanie butelki
- demonstracja zabawy np. w stację benzynową, gotowanie, ubieranie lalki i misia, karmienie lalki/misia
- budowanie „ogrodzeń” dla zwierzątek
- przybijanie drewnianych gwoździków
- zabawy plasteliną i modeliną (placuszki, kiełbaski)
Mamy nadzieję, że z takim zestawem ćwiczeń nie zabraknie Wam pomysłów na wspólne spędzanie czasu z Waszymi pociechami, a uśmiechów i radości z powodu dobrze wykonanego zadania nie będzie końca!
- Grudzień 2018 (3)
- Listopad 2018 (5)
- Październik 2018 (5)
- Wrzesień 2018 (4)
- Sierpień 2018 (3)
- Lipiec 2018 (2)
- Czerwiec 2018 (4)
- Maj 2018 (6)
- Kwiecień 2018 (3)
- Grudzień 2019 (2)
- Listopad 2019 (3)
- Październik 2019 (5)
- Wrzesień 2019 (3)
- Sierpień 2019 (4)
- Lipiec 2019 (4)
- Czerwiec 2019 (3)
- Maj 2019 (4)
- Kwiecień 2019 (4)
- Marzec 2019 (4)
- Luty 2019 (4)
- Styczeń 2019 (5)