Stymulacja funkcji wzrokowych w czwartym roku życia dziecka
Zmysł wzroku jest bez wątpienia najważniejszym zmysłem człowieka dostarczającym większość informacji z otoczenia. To zdolność do odbierania bodźców wywołanych przez światło widzialne oraz ogół czynności związanych z analizą tych bodźców (widzenie).
(zdj. Relacje 2)
W czwartym roku życia dziecka najważniejsze są ćwiczenia nakierowane na naukę czytania. Powinny być one oparte głównie na materiale literowym oraz ewoluować pod wględem ilościowym i jakościowym. Pamietajmy też by stopniowo zawierały coraz większą liczbę elementów. Ćwiczenia mogą się powtarzać jednakże musi zmieniać się ich poziom trudności i liczba elementów. Również kryteria oceniania poprawności wykonanych zadań powinny być odmienne.
(zdj. Sekwencje 2)
Czterolatek musi rozumieć instrukcje werbalne poparte gestem i pokazem, a dorosły winien prezentować ćwiczenia w taki sposób, aby dziecko mogło się im dokładnie przyjrzeć. Ma to niebagatelne znaczenie dla procesu uczenia się, kształtowania uwagi dowolnej, a także rozumienia i działania poprzez analogię. Ważne jest, aby podczas ćwiczeń działania były podejmowane w kierunku od lewej strony do prawej.
Materiał, który prezentuje się dziecku zaliczany jest do dwóch kategorii:
- tematycznej (są to elementy znane dziecku z otoczenia – osoby, zwierzęta, przedmioty, bazujące na doświadczeniach dziecka)
- atematycznej - czyli materiał symboliczny, abstrakcyjny (figury geometryczne, wielkie litery, samogłoski, sylaby, wzory figuralne). Praca na materiale atematycznym jest niezbędna do rozumienia symbolicznej funkcji języka, czytania i pisania.
(zdj. Szeregi 2)
Poniżej prezentujemy ćwiczenia, które warto wykonywać z dzieckiem:
-
Identyfikacje obrazków tematycznych (ważne, aby materiał różnił się niewielkimi szczegółami, najtrudniejszy materiał to elementy obracane w przestrzeni) - można wykorzystać tutaj pomoc Relacje i Relacje 2
-
Identyfikacje obrazków atematycznych (pomoc Relacje)
zdj. (Relacje)
3. Porównywanie obrazków tematycznych
4. Różnicowanie - wyszukiwanie wśród 6 elementów obrazków tematycznych jednego - różniącego się szczegółem
5. Różnicowanie - wyszukiwanie wśród 6 elementów obrazków atematycznych jednego - różniącego się szczegółem
6. Wyszukiwanie wśród 6 elementów różniących się szczegółami obrazków tematycznych jednego - wzorcowego, umieszczonego z lewej strony kartki
7. Wyszukiwanie wśród 6 elementów różniących się szczegółami obrazków atematycznych jednego wzorcowego, umieszczonego z lewej strony kartki
8. Dobieranie brakujących elementów w dużych ilustracjach tematycznych
9. Kategoryzowanie klocków według jednej cechy, w oderwaniu od innej, np. tworzenie kategorii trójkątów i kwadratów o różnej wielkości i kolorach (można wykorzystać pomoc Kategoryzacje Obrazkowe)
(zdj. Kategoryzacje Obrazkowe)
10. Dobieranie podpisów do obrazków (rzeczowniki konkretne w mianowniku liczby pojedynczej)
11. Układanie historyjek obrazkowych (historyjki z następstwem czasowym)
12. Układanie historyjek obrazkowych wymagających rozumienia przyczyny i skutku działania bohaterów
13. Naśladowanie sekwencji czynności
14. Naśladowanie czynności wykonywanych przez osoby przedstawione na obrazku
15. Naśladowanie sekwencji zdarzeń (terapeutka pokazuje 3-4 czynności, które wykonuje mama, np. nakłada pastę na szczoteczkę, myje zęby i płucze buzię , a dziecko naśladuję tę pantomimę)
16. Naśladowanie ułożenia wzorów tematycznych z klocków
17. Naśladowanie ułożenia wzorów atematycznych
18. Odwracanie w umyśle wzorów tematycznych i atematycznych.
(zdj. Szeregi)
19 Szeregowanie wg wielkości, długości, nasycenia barwy (pomoc Szeregi 1 i 2)
20. Kontynuowanie sekwencji tematycznej i atematycznej (pomoc Sekwencje 1 i 2 )
(zdj. Sekwencje)
21 Dobieranie schematów twarzy do osób przedstawionych na ilustracjach
22. Odgadywanie symboli (co przedstawia rysunek schematyczny)
23. Rozpoznawanie i odczytywanie sylab otwartych w paradygmatach (pomoc Sylaby Inaczej).
(zdj. Sylaby Inaczej)
24. Odczytywanie sylab o schemacie: samogłoska-spółgłoska-samogłoska, np. APA, OMO UBY itd.
Ćwiczeń, które można wykonywać wspólnie z dzieckiem jest oczywiście więcej. Dziecko w wieku czterech lat jest chętne do zabawy. Pamietajmy o tym, że w tym okresie uczy się ono głownie poprzez zabawę. Wykorzystajmy zatem ten czas jak najefektywniej.
- Grudzień 2018 (3)
- Listopad 2018 (5)
- Październik 2018 (5)
- Wrzesień 2018 (4)
- Sierpień 2018 (3)
- Lipiec 2018 (2)
- Czerwiec 2018 (4)
- Maj 2018 (6)
- Kwiecień 2018 (3)
- Grudzień 2019 (2)
- Listopad 2019 (3)
- Październik 2019 (5)
- Wrzesień 2019 (3)
- Sierpień 2019 (4)
- Lipiec 2019 (4)
- Czerwiec 2019 (3)
- Maj 2019 (4)
- Kwiecień 2019 (4)
- Marzec 2019 (4)
- Luty 2019 (4)
- Styczeń 2019 (5)