Naprzemienność działań
Naprzemienność działań to ćwiczenia polegające na wykonaniu danej czynności przez osobę dorosłą, a następnie na analogicznym wykonaniu tego samego zadania przez dziecko. W kolejnym etapie to dziecko jako pierwsze wykonuje zadanie, a dorosły postępuje za nim.
Ćwiczenia naprzemienności działań należy wprowadzić od pierwszych etapów terapii, gdyż ich celem jest budowanie intencji komunikacji, przygotowanie do późniejszego zadawania sobie pytań oraz przygotowanie do prowadzenia dialogu.
Przykładowe ćwiczenia :
• Naśladowanie czynności
- wrzucanie klocków (mówimy np. „Mama wrzuca, Kuba wrzuca tak samo. Bach!”, a
następnie „Kuba wrzuca, mama wrzuca tak samo”),
- układanie klocków (mówimy „Mama układa, Kuba układa tak samo”, a następnie „Kuba
układa, mama układa tak samo”).
• Jeśli dziecko nazywa już samogłoski lub sylaby
- mówimy: „Mama mówi, Kuba daje. Daj E”, a następnie „teraz Kuba mówi, mama daje”
(zachęcamy dziecko do nazwania samogłoski).
• Jeśli dziecko buduje zdania, bawimy się razem
- mówimy „Mama mówi, Kuba pokazuje. Miś śpi”, a następnie „Kuba mówi, mama
pokazuje”.
W analogiczny sposób postępujemy podczas wszystkich zadań.
Ważne, aby działaniom towarzyszył przekaz językowy. Konieczne jest słowne przekazywanie zasad ćwiczeń, nawet jeśli dziecko nie rozumie jeszcze wypowiadanych poleceń (polecenia należy dostosować do poziomu językowego dziecka).
- Grudzień 2018 (3)
- Listopad 2018 (5)
- Październik 2018 (5)
- Wrzesień 2018 (4)
- Sierpień 2018 (3)
- Lipiec 2018 (2)
- Czerwiec 2018 (4)
- Maj 2018 (6)
- Kwiecień 2018 (3)
- Grudzień 2019 (2)
- Listopad 2019 (3)
- Październik 2019 (5)
- Wrzesień 2019 (3)
- Sierpień 2019 (4)
- Lipiec 2019 (4)
- Czerwiec 2019 (3)
- Maj 2019 (4)
- Kwiecień 2019 (4)
- Marzec 2019 (4)
- Luty 2019 (4)
- Styczeń 2019 (5)